wedstrijden 2010 (19-12-2010)

  • home
  • wedstrijden 2010 (19-12-2010)
wedstrijden 2010

Rallysprintseizoen 2010

Net als vorig jaar heeft ons rallyteam dit jaar een aantal mooie wedstrijden uitgezocht om te rijden.

Ons seizoen begon dit jaar in Emmeloord op 20 Mei verreden we daar de Tank S rallysprint. Het leek ons wel een keer weer leuk aan deze lokale wedstrijd mee te doen. De organisatie had weer een drietal mooie proeven uitgezet die er tijdens de verkenning mooi bijlagen, maar net voor de start begen het verschrikkelijk te regenen. De eerste proef werd meteen ingekort omdat er door wateroverlast bijna niet te rijden was. Door het vele water kwamen veel deelnemers op de eerste twee toch al zo listige buitenproeven niet echt op snelheid . Ook wij deden daar redelijk rustig aan om heel over te komen. De derde proef zouden we wel weer wat goed kunnen maken. Deze 15 km lange industrieproef in het donker ligt ons meestal erg goed, alleen liep het ditmaal iets anders.
De eeste twee rondjes verliepen vlekkeloos en er werden diverse tegenstanders ingehaald bij de derde doorkomst op het spekgladde terrein van een tankstation ging het mis. Door een remfout bij de krappe ingang van het tankstation botsten we bijna op een container en moesten achteruit om weer weg te kunnen. Een zojuist ingehaalde deelnemer werd nu door ons opgehouden.Gefrustreerd hierdoor gingen we iets te enthousiast weer verder waardoor we de eerstvolgende bocht weer niet haalden, maar nu raakten we een grote strobaal . Vanuit de auto zagen we meteen dat het akkefietje niet helemaal goed was afgelopen. De lampen van onze lampenbar schenen alle kanten op en er kwam stoom onder de motorkap vandaan. We besloten de ronde niet af te maken maar direct door te rijden naar de finish om de schade te bekijken. Daar bleek naat de blikschade dat de radiateur lek was dat betekende voor ons einde wedstrijd.

Onze tweede wedstrijd dit jaar was op19 Juni de vechtdal rallysprint in Hardenberg. Twee buitenproeven met diverse ondergrond (asfalt, zand en klinkers met af en toe een buitje)  zijn garantie voor spektakel. Van de 82 deelnemers bereikten dan ook slechts 60 de finish.
Onze Corolla is eigenlijk niet zo geschikt voor deze proeven met lange rechte stukken omdat de topsnelheid gering is ten opzichte van onze concurentie. Na de eeste proef lagen we dan ook 42e algemeen, maar door constant de druk er op te houden pakten we elk proef een paar plaatsen winst.
Na de 3e proef begon het wat harder te regenen waardoor de snelheid van andere deelnemers iets omlaag ging waardoor we uiteindelijk een 29e plek algemeen pakten. Niet slecht gezien het deelnemersveld.

Onze derde wedstrijd was op 10 Juli in Roosendaal. Anders dan de voorgaande wedstrijden was het hier kurkdroog en snikheet 30 graden in de schaduw en kookpunt in de auto. Ons brandwerende ondergoed en overall hielpen daar ook niet echt bij. 
Ditmaal waren er twee buitenproeven en een korte industrieproef. Na de eerste lange buitenproef lagen we 13e algemeen. De tweede proef had een iets bochtiger karakter wat ons beter ligt waardoor we twee plaatsen opschoven. Aan het eind van deze proef begon echter het beruchte dynamolampje weer te branden.Na een snelle  controle bleek er slechts een kabel afgebroken die we onderweg met wat tape konden repareren. De daaropvolgende industrieproef werd zonder problemen verreden en we klommen op naar de 8e plaats. Daarna was het tijd voor de service waar onze pitcrew de vastgeplakte draad weer aansoldeerde zodat we de laatste drie proeven konden gaan rijden.  
Onderweg ging echter het dynamolampje weer branden tevergeefs probeerden we het probleem onderweg te verhelpen. Ondanks de hulp van een aantal rallyfans en zelfs een politieauto als sleepdienst kregen we de auto niet aan de praat en konden we met lege handen huiswaarts.

Onze laatse wedstrijd dit jaar 5 september in Amsterdam.  Flip was op vakantie dus voor deze wedstrijd werd Bert Brouwer uitgenodigd om te navigeren. Bert rijd normaal gesproken zelf dus het was voor hem wel even wennen. Op het menu stonden twee industriproeven de ieders driemaal verreden moest worden. Op de eerste korte proef reden ze een 21e tijd algemeen. Niet slecht in dit dikke deelnemersveld. Aan het begin van de tweede proef werd een baanofficial door een deelnemer aangereden waardoor de proef werd geneutraliseerd . Gelukkig bleken de verwondingen relatief mee te vallen.

(Wij wensen Ellen en haar familie hierbij veel sterkte met het revalidatieproces)
 
Na overleg besloot de organisatie verder te laten gaan.De volgende proef werd weer foutloos verreden,

Op de lange industrieproef ging het opnieuw hard, maar in een chicane raakte de rechter voorband een ton, waardoor een spoorstang verboog. De proef kon niet meer snelheid worden uitgereden dat resulteerde in een normtijd.

De servicemonteurs repareerden de Corolla in recordtijd zodat de volgende proef weer gereden kon worden.

Helaas zakte het team door het akkefietje van een 15e naar een 49e plek algemeen.

Met deze wedstrijd werd het seizoen 2010 afgesloten.

op naar 2011         


Klik op de foto's voor een vergroting

Wij zijn geopend:
Maandag t/m Vrijdag
08:30 - 12:00 uur
13:00 - 17:30 uur

Zaterdag
08.30 - 12.30 uur werkplaats en verkoop
13.00 - 16.00 uur alleen verkoop

Henri van der Veen
Arendnevenweg 2a
7711 CV Nieuwleusen
Tel: 0529 - 481474

BOVAG erkend logo Vrijwaring logo APK klein voortuig logo RDW erkend logo